علت سیاه شدن دندان کودکان و درمان آن

علت سیاه شدن دندان کودکان و درمان آن

شما همواره انتظار دارید که لبخند لثه ای کودکان شما به یک طرح لبخند زیبا با دندان های کوچک و جوانه زده تبدیل شود. با این وجود گاهی اوقات هنگامی که متوجه می شوید دندان های کودک شما به سفیدی مروارید نیستند و متوجه سیاهی دندان اطفال می شوید، بسیار تعجب می کنید. با وجودی که در حالت عادی دندان های کودک به رنگ سفید مایل به کرمی یا سفید صدفی هستند، مجموعه ای از عوامل می تواند باعث شود دندان های کودک با رنگ متفاوت بطور مثال رنگ سیاه یا قهوه ای رشد کرده یا در ادامه تغییر رنگ دهد. سیاهی دندان کودکان همواره برای والدین به خاطر داشتن طرح لبخند دندان زیبا نگران کننده می باشد.

  • علت

اگر دندان های کودک شما تغییر رنگ داده اند، نتایج بررسی ها نشان می دهد علت سیاه شدن دندان کودک می تواند تمیز نکردن کامل دندان ها و ایجاد لک بر روی دندان ها به خاطر مواد غذایی باقیمانده در دهان باشد. یکی از دلایل عمومی دیگر لکه های سیاه روی دندان  اطفال و کودکان می تواند ایجاد جراحت یا آسیب به دندان ها یا لثه ها باشد که در دوران کودکی به خاطر افتادن یا برخورد با جسم سخت ممکن است ایجاد شود. کودک شما ممکن است به صورت ارثی دارای مینای ضعیف باشد که این موضوع می تواند باعث تغییر رنگ دندان های کودک و مستعد شدن دندان ها به ایجاد پوسیدگی شود. علاوه بر این، زردی نوزاد باعث می شود که بعد از دندان در آوردن نوزاد، دندان‌هایش سبز رنگ شود. عفونت ها و بیماری های جدی همچون هپاتیت و برخی از انواع بیماری قلبی نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان های کودک شود.

مصرف مقدار زیاد فلوراید در آب نوشیدنی و نیز استفاده زیاد از خمیردندان حاوی فلوراید در زمان کودکی می تواند باعث ایجاد شرایطی با تعریف فلوئوروزیس یا مسمومیت ناشی از فلوراید، شود. این مسمومیت همچنین می تواند باعث تغییر رنگ ملایم دندان ها و ایجاد خط های سفید و خال ها یا موارد تغییر رنگ جدی همچون مشاهده لکه های سیاه و نیز افزایش احتمال شکستن و سوراخ شدن دندان های شیری یا دندان های دائمی کودک شود. علاوه بر این ممکن است دندان های کودک شما در صورت مصرف داروهای حاوی آهن همچون مکمل های ویتامین یا در صورت مصرف داروی آنتی بیوتیک تتراسیکلین در زمان بارداری توسط مادر دچار لکه های تیره و سیاهی دندان های شیری می شود. فقر آهن در کودکان یک نگرانی عادی است که در ۵ تا ۱۵ درصد کودکان مشاهده می شود. پیشگیری از این مشکل در سال های اولیه پس از تولد یک مسئله مهم و با اهمیت است و به این ترتیب می توان از کاهش عملکرد ذهنی، فیزیکی، و واکنش های رفتاری در نتیجه فقر آهن جلوگیری کرد. عوامل متعدد می توانند باعث ایجاد این نوع از فقر آهن شوند، برای مثال در این زمینه می توان از رشد سریع یا اختلال در جذب آهن نام برد. به هر حال، رژیم غذایی ضعیف از نظر آهن رایج ترین دلیلی است که در این گروه سنی باعث ایجاد فقر آهن می شود و به همین خاطر اغلب پیشنهاد می شود از مکمل ها برای جلوگیری از این مشکل استفاده شود. متاسفانه، یک عارضه جانبی عمومی مصرف این مکمل ها لک شدن و سیاهی دندان های شیری با قطره آهن می باشد.

 

  • درمان

بعضی از موارد تغییر رنگ دندان ها را می توان با استفاده از روش بلیچینگ درمان کرد، اما دندانپزشک کودک معمولاً استفاده از این روش را به عنوان یک راهکار درمانی به شما پیشنهاد نمی کند. علاوه بر این، بسیاری از دلایل سیاهی دندان اطفال همچون صدمه های وارد شده به دندان ها و ضعیف شدن مینای دندان، می تواند باعث تغییر رنگ غیر قابل بازگشت دندان های کودک شود. در صورتی که شما درباره سیاهی دندان های کودک خود نگران هستید، لازم است با پزشک متخصص بیماری های کودکان مشاوره و صحبت کنید. پزشک احتمالاً می تواند دندان های کودک شما را درمان کرده و نکات بهداشتی لازم را در رابطه با این نگرانی در اختیار شما قرار دهد. کودک خود را تشویق کنید که دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزند که زمان های ایده آل برای انجام این کار پس از صبحانه و قبل از خواب است. علاوه بر این نهادهای حرفه ای نکات عمومی لازم برای حفظ بهداشت دهان را مطرح کرده اند که با رعایت این نکات می توان از ایجاد لک و سیاهی دندان ها به خاطر مصرف مکمل های آهن جلوگیری کرد. اگر با وجود همه اقدامات انجام شده باز هم روی دندان های کودک شما لکه قهوه ای یا سیاه رنگ ایجاد شد، بهتر است کودک شما از جوش شیرین به جای خمیردندان برای مسواک زدن یک بار در روز استفاده کند. مشابه خمیردندان لازم است که کودک جوش شیرین را در گلوی خود فرو نبرد.

 

  • پیشگیری

شرایطی همچون مشکلات ژنتیک مربوط به ضعف مینای دندان، بیمار شدن طفل و آسیب های تصادفی وارد شده به دندان ها و لثه ها همیشه قابل پیش گیری نیستند، اما شما می توانید از اقدامات خاص برای حفاظت از دندان های کودک خود بهره گیرید. متخصصان پیشنهاد می کنند که لازم است والدین دندان های کودک خود را بطور کامل بشویند، بر وضعیت مسواک زدن کودکان بزرگتر خود نظارت داشته باشند و از جلسات معاینه منظم با دندان پزشک برای بررسی وضعیت دهان و دندان کودک خود استفاده کنند. علاوه بر این پیشنهاد می شود کودک خود را با یک شیشه شیر یا آب میوه در رختخواب نخوابانید و به کودک خود اجازه ندهید تا زمانی که به سن کافی برای خارج کردن خمیر دندان از دهان خود نرسیده است، از خمیر دندان برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کند با تمام این کارها شما احتمال سیاهی دندان کودکتان را کاهش می دهید. پیش گیری از لک شدن دندان های جلو و عقب دهان به خاطر مصرف آهن از طریق رقیق کردن مکمل های آهن در مقداری آب میوه یا آب می تواند انجام شود. سعی کنید مکمل های آهن را در آب پرتقال رقیق کنید، زیرا ویتامین C می تواند به جذب آهن کمک کند. مکمل های آهن را به شیر اضافه نکنید زیرا شیر در جذب مناسب آهن اختلال ایجاد می کند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اضافی برای سیاهی دندان اطفال، سعی کنید تماس محلول رقیق شده را با دندان های جلوی دهان کودک با استفاده از یک نی یا لیوان مخصوص نوزادان که دارای یک دهانه برای خروج مایعات و دو دسته است، حداقل نمایید. به هر حال، دقت کنید که تمام مایع توسط کودک خورده شود. با کاهش نیاز به مصرف مکمل ها احتمال ایجاد لک به رنگ سیاه و قهوه ای روی دندان های شیری کودکان بطور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این متخصصان پیشنهاد می کنند برای پیشگیری از ایجاد فقر آهن از غذاهای غنی از آهن همچون اسفناج استفاده کنید. اگر قطره های مکمل آهن باعث لک و سیاه شدن دندان های کودک شما می شود، از دکتر کودک درباره جایگزین های احتمالی همچون مکمل های آهن جویدنی سوال کنید. در هر حال متخصصان پیشنهاد می کنند از رژیم های غذایی غنی از آهن برای همه کودکان استفاده شود. با ارائه مواد غذایی مناسب سن کودک همچون ماهی و حبوبات شما می توانید از فقر آهن جلوگیری کرده و ذخیره آهن کودک خود را در صورت ابتلا به فقر آهن سریع تر تکمیل کنید. برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن، غذاهای غنی از آهن را با غذاهای حاوی ویتامین C همچون آب پرتقال، سیب زمینی، توت فرنگی، کلم بروکلی یا گوجه مصرف کنید.

تغییر رنگ دندان کودک از جمله سیاهی دندان های شیری کودکان و قهوه ای شدن آن برای والدین ناخوشایند و نگران کننده می باشد. در اولین گام به دکتر دندانپزشک اطفال مراجعه کنید که تشخیص دهد آیا این تغییر ناشی از یک بیماری است و نسبت به رفع و درمان آن اقدام کنند یا ناشی از عواملی همچون صدمه دیدن دندان کودک یا سیاهی دندان اطفال بر اثر استفاده قطره آهن می باشد. این تغییر رنگ می تواند روز دندان های جلو یا عقب کودک ایجاد شود، با روش های پیشگیری ذکر شده شما می توانید از این عارضه در کودکان تا حد زیادی جلوگیری کنید.

منبع: ایران کلینیک