مقایسه ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن

مقایسه ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن

مقایسه ونیر با پرسلن ها یکی از رایج ترین مقایسه های رایج در دندانپزشکی زیبایست . استفاده از ونیر کامپوزیت و پرسلن امروزه بسیار در دندانپزشکی ها رایج شده است. ونیر ها که به ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن تقسیم می شوند مواد نازکی هستند که در دندان پزشکی های زیبایی استفاده می شوند. این پوسته های ونیری روی دندان قرار می گیرند و زیبایی دندان را افزایش می دهند. اگر شما دارای دندان های نامرتبی هستید و یا از رنگ دندان های خود راضی نیستید استفاده از ونیر های کامپوزیتی یا ونیر پرسلن بهترین گزینه می باشد.

موارد استفاده از ونیر کامپوزیت و پرسلن

استفاده از ونیر در موارد بسیاری ممکن است سودمند باشد که عبارت است از:

  • اصلاح فضای بین دندان ها
  • ترمیم دندان های شکسته
  • بد رنگی دندان
  • منظم کردن دندان

نکته ای که وجود دارد استفاده از ونیر کامپوزیت و پرسلن کامپوزیت موجب مرتب سازی و ایجاد جلوه ای زیبا در دندان ها ایجاد می شود و در مواردی که دفورمیتی فک وجود دارد سودمند نیست.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت( Composite veneers) موادی هستند که روی دندان قرار می گیرندو با تغییر در رنگ, اندازه, ترتیب دندان ها زیبایی فرد را افزایش می دهند.

ونیر های کامپوزیتی در مواقعی که بیمار تمایل به ارتودنسی ندارد بهترین گزینه می باشد . استفاده از این روش که به روش مستقیم معروف است بسیار مقرون بصرفه می باشد. چرا که با قرار گرفتن برروی دندان جلوه ای خاص در دندان های ایجاد می کند. مواد ونیر کامپوزیت از لحاظ قیمتی مقرون بصرفه تر از پرسلن ونیر ها هستند چرا که دندان پزشک خود به صورت مستقیم با مواد ونیر کامپوزیت کار می کند و برخلاف پرسلن ها مواد در لابراتور ساخته نمی شود .

نکته ای که در ونیر کامپوزیت وجود دارد این است که  هنر دندانپزشک در استفاده از ونیر کامپوزیت ها بسیار مهم می باشد . دندان پزشک باید به درستی از آناتومی شکل دندان و زیبایی صورت وچهره آگاه باشد تا بتواند به راحتی با مواد کامپوزیتd کار کند. نکته مثبتی که در ونیر کامپوزیت وجود دارد این است که دندان ها در این روش تراش نمی خورند و آسیبی به دندان ها وارد نمی شود.

ونیر پرسلن

روش دیگری که برای اصلاح خط لبخند داریم استفاده از لمینیت یا ونیر پرسلن می باشد که در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شود . جنس این مواد معمولا سرامیکی می باشد و دوام بیشتری از ونیر کامپوزیت ها دارند ولی دارای معایبی هم می باشند. دندانپزشک برای قرار دادن این مواد بر روی دندان شما قالبی از دندان های شما تهیه می کند و قالب را به لابراتوار می فرستند در نتیجه طول دوره درمان طولانی تر می شود . عیب بزرگ این درمان تراش دندان هاست ، علاوه بر اینکه در صورت آسیب پرسلن ها , پرسلن ها باید تعویض گردد و بر خلاف کامپوزیت ها امکان ترمیم آن ها وجود ندارد.

موارد عدم استفاده از ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن

استفاده از ونیر ها برای تمامی افراد توصیه نمی شود و دندان های فرد باید به درستی توسط دندانپزشک زیبایی آنالیز شوند و قبل از انجام ونیر موارد رفع گردد . استفاده از ونیر ها در موارد زیر توصیه نمی شود.

دندان نا سالم:پوسیدگی های دندانی و دندان های نا سالم قبل از انجام ونیر کامپوزیت و یا ونیر پرسلن باید در مان گردد.

دندان ضعیف: اگر مقدار زیادی از دندان از دست رفته باشد و یا ریشه دندان سست باشد استفاده از ونیر کامپوزیت و پرسلن نتیجه ای نخواهد داشت.

عداتی بد انسانی استفاده از انواه ونیر ها در افرادی که دارای عداتی بدی مانند فصار دادن دندان ها به هم و یا دندان قروچه دارند توسیه نمی شود.

به هم ریختگی شدید دندان: در افرادی که بهم ریختگی دندان های آن ها بسیار می باشد. استفاده از ونیر های کامپوزیتی با پرسلن نتیجه مثبتی نخواهد داشت. و اینگونه افراد باید دندان های خود را ارتودنسی کنند.

مقایسه ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن
  • ونیر کامپوزیت در مطب دندان پزشکی و توسط خود دندان پزشک ساخته می شود در حالی که ونیر پرسلن بعد از قالب گیری از دندان های فرد قالب به آزمایشگاه فرستاده می شود. در نتیجه هم از نظر زمانی طول درمان هنگام استفاده از ونیر پرسلن افزایش می یابد علاوه بر اینکه نتیجه مثبتی نیز در بر نخواهد داشت.
  • اگر به هر دلیلی آسیبی به ونیر ها وارد شود ونیر کامپوزیت قابل ترمیم می باشد در حالی که ونیر پرسلن قابل ترمیم نبوده و باید تعویض گردد.
  • استفاده از ونیر پرسلن معمولا هزینه بیشتری نسبت به ونیر کامچوزیت دارد.
  • در استفاده از ونیر کامپوزیت تراشی بر روی سطح دندان ایجاد نمی شود و دندان ها تراش نمی خورند درحالی که در ونیر پرسلن دندان ها تراش می خورند

تصویر زیر یکی دیگر از نمونه کار های دکتر سهرابی می باشد که در راستای بستن فاصله دندانی انجام شده است و از نتیجه حاصل مورد رضایت مشتری بوده است.

مراقبت از ونیر کامپوزیت و پرسلن

بهداشت دهان و دندان نقش بسیاری در ماندگاری ونیر ها دارد. نکته ای که وجود دارد این است که با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان می توانید  ماندگاری وینر کامپوزیت و یا پرسلن را افزایش دهید. مراجعه مرتب به دندانپزشکی خود را فراموش نکنید.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که برای اصلاح لبخند خود باید یکی از دو روش ونیر کامپوزیت و پرسلن را برحسب بودجه و شرایط زمانی و شرایط دندان های خود انتخاب کنید.

در این راستا بهترین راهنمایی را می توانید از دندانپزشک زیبایی خود بگیرید.