آمالگام و مزایا و معایب آن

آمالگام و مزایا و معایب آن

آمالگام ماده ی پرکننده ی دندان است که برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده می شود، این ماده برای بیش از ۱۵۰ سال برای صدها میلیون نفر از بیماران در سراسر جهان استفاده شده است.

آمالگام دندانی مخلوطی از جیوه ی مایع (عنصری) و آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس است. تقریبا ۵۰٪ از وزن آمالگام را عنصر جیوه تشکیل می دهد.

خواص شیمیایی جیوه ی عنصری اجازه می دهد که با ذرات پودری آلیاژ( نقره، مس و قلع) واکنش داده و به صورت یک بتونه به هم بپیوندند.

آمالگام دندانپزشکی به دلیل ظاهر نقره مانند خود به عنوان “پر کننده ی نقره ای” شناخته می شود. برای استفاده از آمالگام دندان، دندانپزشک ابتدا پوسیدگی های دندان را تراشیده و پس از آن، شکل حفره دندان را برای قرار دادن آمالگام

آماده می کند.

سپس، با حفظ شرایط ایمنی ، مخلوط پودر آلیاژی را با جیوه ی مایع به شکل یک بتونه ی نرم در می آورد(اجزا مورد نظر برای دندانپزشک در یک کپسول ارائه می شود، همانطور که در شکل نشان داده شده است).

سپس دندانپزشک این بتونه ی نرم آمالگام  را درون حفره ی آماده شده قرار داده و شکل می دهد، تا در آنجا به سرعت سفت شده و حفره را پر کند.

آنچه باید قبل از پر کردن با آمالگام دندان بدانید؟

تصمیم گیری در مورد اینکه از چه نوع ماده ای برای درمان پوسیدگی دندان استفاده شود، یک انتخاب است  که باید توسط شما و دندانپزشکتان اتخاذ شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) همچنان به ارزیابی اطلاعات موجود در مورد آمالگام می پردازد و با استفاده از آخرین اطلاعات، مطالب مربوط به آمالگام  را در وب سایت خود در صورت لزوم به روز رسانی می نماید. برای انتخاب نوع ماده ی

پرکردگی باید اطلاعات زیر را در نظر بگیرید:

 

مزایا:

آمالگام دندانپزشکی، ماده ای قوی و با پایداری دراز مدت است، به طوری که احتمال شکستن آن کمتر از انواع دیگر فیلینگ(مواد پر کردگی) است. آمالگام دندانی، دارای حداقل قیمت در بین مواد پرکردگی دندان است.

خطرات بالقوه:

آمالگام دندانی حاوی جیوه ی عنصری است. این ماده مقادیر کمی جیوه را بصورت بخار آزاد می کند که می تواند استنشاق و توسط ریه ها جذب شود. قرار گرفتن در معرض مقادیر بالایی از بخار جیوه با عوارض جانبی در مغز و کلیه ها در

ارتباط است.

 

FDA بمنظور رفع نگرانیهای موجود در مورد بخارات جیوه ی متصاعد شده از آمالگام دندان به بررسی بهترین شواهد علمی موجود، پرداخته است.

بر اساس این شواهد، FDA استفاده از آمالگام دندانی را برای بزرگسالان و کودکانی با سن ۶ سال و بالاتر ایمن می داند. بررسی شواهد معتبر علمی توسط FDA نشان داده است که هیچ ارتباطی بین مصرف آمالگام و ایجاد اثرات سوء بر

سلامت جمعیت عمومی وجود ندارد. مطالعات بالینی بر روی بزرگسالان و کودکانی با سن ۶ سال و بالاتر هیچ ارتباطی را بین آمالگام دندانی و مشکلات سلامت نشان نمی دهد.

سیستم عصبی در حال شکل گیری و توسعه در جنین و کودکان جوان ممکن است به اثرات نوروتکسیک بخار جیوه حساس تر باشد.

اطلاعات بالینی بسیار محدودی ( و گاهی هیچ اطلاعاتی) در مورد اثرات بلند مدت بخارات جیوه ی حاصل از آمالگام، بر سلامت زنان باردار و جنین آنها و کودکان زیر شش سال، از جمله نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، در دست است.

زنان باردار و والدین کودکان زیر شش سال که در مورد عدم وجود داده های بالینی بر سلامت طولانی مدت خود یا کودکشان نگران هستند باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

با این حال، بر اساس برآوردها، مقدار جیوه ای که از شیر مادر به دلیل آمالگام دندانی مادر وارد بدن نوزاد می شود، ناچیز و بسیار کمتر از سطح خطرناک برای مصرف خوراکی است که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست(EPA)  تعیین

شده است.

با وجود اطلاعات بالینی محدود، FDA اعلام کرد که این یافته ها نشان می دهد نوزادان در معرض خطر اثرات سوء ناشی از جیوه ی موجود در شیر مادر نیستند. برخی از افراد به جیوه یا سایر اجزاء آمالگام دندانی (مانند نقره، مس، یا قلع)

آلرژی یا حساسیت دارند. آمالگام دندانی ممکن است سبب بروز ضایعات دهانی و یا سایر واکنش های تماسی در این افراد شود.

اگر شما به هر یک از فلزات موجود در آمالگام دندان، حساسیت دارید، آمالگام برای شما مناسب نخواهد بود. شما می توانید در مورد استفاده از سایر گزینه های درمانی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

چرا از جیوه در آمالگام استفاده می شود؟

تقریبا نیمی از آمالگام را جیوه ی مایع و نیمی دیگر را یک آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس تشکیل می دهد. جیوه برای اتصال ذرات آلیاژ به یکدیگر و ایجاد ماده ای قوی، با دوام  و جامد استفاده می شود.

خواص منحصر به فرد جیوه (در دمای اتاق مایع است و بخوبی با پودر آلیاژ اتصال می یابد) آن را به یک جزء مهمی از آمالگام دندانی که منجر به دوام آن می شود، تبدیل کرده است.

bioaccumulation یا تجمع زیستی چیست؟

تجمع زیستی به انباشته شدن و یا افزایش غلظت یک ماده شیمیایی به طور پیوسته در اندام ها یا بافت های بدن اشاره دارد. جیوه از آمالگام دندانی و سایر منابع (به عنوان مثال ماهی) در بافتها و اندامها تجمع زیستی می یابد.

مطالعات بر روی افراد سالم که دندانهای آنها با آمالگام پر شده است، نشان می دهد بدلیل قرار گرفتن در معرض بخار جیوه ی ناشی از آمالگام، جیوه در بافت های خاصی از جمله کلیه ها و مغز تجمع زیستی می یابد.

مطالعات نشان داده است که تجمع جیوه ی حاصل از آمالگام دندانی سبب بروز آسیب در بافتهای هدف نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجمع زیستی، لطفا به منابع مرتبط مراجعه کنید.

آیا جیوه ی موجود در آمالگام با جیوه ی موجود در برخی از انواع ماهی ها، مشابه است؟

خیر، جیوه به فرم های شیمیایی مختلف وجود دارد: جیوه ی عنصری، جیوه غیر آلی و متیل مرکوری. شکل شیمیایی جیوه در آمالگام ، جیوه ی عنصری است که قادر به  آزاد نمودن بخار جیوه است.

شکل شیمیایی جیوه ی موجود در ماهی ها، متیل مرکوری است، که یک نوع جیوه آلی می باشد. بخار جیوه عمدتا توسط ریه ها جذب می شود. متیل جیوه یا متیل مرکوری به طور عمده از طریق دستگاه گوارش جذب می شود. بدن این

اشکال جیوه را بصورت متفاوتی فرآوری یا پردازش می کند، همچنین سطوح تحمل بدن برای بخار جیوه و متیل مرکوری متفاوت است.

اگر من در مورد جیوه ی موجود در آمالگام دندانم نگران باشم، آیا باید پرکردگی را تعویض نمایم؟

اگر پرکردگی شما دارای شرایط خوبی است و هیچ گونه پوسیدگی در زیر پر کردگی وجود ندارد، FDA حذف و یا جایگزینی آمالگام را توصیه نمی کند.

حذف آمالگام منجر به از دست دادن غیر ضروری بخشی از ساختار سالم دندان شده و شما را در معرض بخارات بیشتر جیوه در طول فرآیند حذف قرار می دهد. با این حال، اگر فکر می کنید شما به جیوه و یا هر یک از فلزات دیگر موجود در

آمالگام (مانند نقره، قلع، یا مس) آلرژی و یا حساسیت دارید، باید در مورد گزینه های درمانی دیگر با دندانپزشک خود صحبت کنید.

جایگزین هایی برای آمالگام دندان:

مواد دیگری نیز می توانند برای پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار گیرند. مانند آمالگام، از این مواد برای پر کردگی و بازگرداندن سطح biting دندان که توسط پوسیدگی آسیب دیده است، استفاده می شود.

دندانپزشک شما می تواند بر اساس محل حفره در دهان و میزان پوسیدگی دندان مورد نظر، بهترین گزینه ی درمانی را به شما معرفی و انتخاب کند.

جایگزینهای آمالگام به شرح زیرند:

  • رزین کامپوزیت فیلینگ
  • سمان گلاس آینومر فیلینگ

هر یک از مواد ترمیمی دارای مزایا و معایبی هستند.

کامپوزیت رزین فیلینگ

کامپوزیت رزین فیلینگ رایج ترین جایگزین برای آمالگام دندانی است و گاهی  به دلیل رنگ آن به نام مواد “همرنگ دندان” و یا ” سفید” شناخته می شوند.

کامپوزیت رزین فیلینگها از یک نوع پلاستیک (رزین اکریلیک) تقویت شده با فیلر(پرکننده) پودر شیشه ساخته می شوند.

رنگ رزین های کامپوزیتی می تواند سفارشی و با مطابقت با رنگ دندان انتخاب شود. کامپوزیت رزین ها اغلب با استفاده از نور آبی(لایت کیور) در لایه هایی سفت می شوند تا ترمیم نهایی تکمیل شود.

 

مزایای استفاده از کامپوزیت رزین فیلینگ عبارتند از:

  • همرنگ بودن با دندان
  • استحکام بالا
  • نیاز به حداقل حذف ساختار سالم دندان برای قرار دادن آن.

معایب کامپوزیت رزین فیلینگ عبارتند از:

  • قرار دادن آن در دندان آماده شده، سخت تر از آمالگام دندانی است.
  • ممکن است دوام کمتری نسبت به آمالگام داشته و نیاز به تعویض بیشتری داشته باشد.
  • هزینه ی بالاتر .

سمان گلاس آینومر فیلینگ

سمان های گلاس آینومرحاوی اسیدهای آلی مانند اوژنول(eugenol) و بازهایی مانند اکسید روی است همچنین ممکن است شامل رزین های اکریلیک باشد.

مانند برخی از رزینهای کامپوزیتی، سمان گلاس آینومر شامل یک جزء پرکننده ی شیشه ای است که در طول زمان فلوراید آزاد می کند، همچنین مانند رزینهای کامپوزیتی، سمان گلاس آینومر، همرنگ دندان است.

 

ترکیب و خواص سمان گلاس آینومر، آنرا برای ترمیم های بسیار کوچک مناسب کرده است. بر خلاف کامپوزیت رزین، سمان گلاس آینومر معمولا نیاز به لایت کیور برای سفت شدن ندارد و self-curing می باشد.

از مزایای استفاده از سمان های گلاس آینومر سهولت استفاده و ظاهرآنها است و نقطه ضعف اصلی آنها اینست که محدود به استفاده در ترمیم های کوچک هستند زیرا از قدرت و سختی کمی برخوردارند و عمدتاً جهت پر کردگی های

سطحی بر روی سطوح پروگزیمال دندانهای قدامی و پر کردن نواحی سائیده شده ی لبه لثه استفاده می شود.